#4 2016

Här vinner honorna maktkampen

Hemmafruar och försörjande familjefäder. I djurriket är könsroller ofta mycket konventionella, men vissa arter har vänt upp och ned på arbetsfördelningen. Där får hanen finna sig i allt från slaveri till kastrering.

Fukushima fem år senare: Nu börjar saneringen

När ett jordskalv drabbar Japan år 2011 inträffar den otänkbara katastrofen på kärnkraftverket Fukushima. Fem år senare läcker radioaktivitet fortfarande ut i området. Nu används ­drönare, kosmisk strålning och en mur av is i saneringsarbetet.

Borr landsätts på Mars

Järn? Ja, säkert. Flytande kärna? Kanske. Astronomerna måste ofta gissa vad som finns i Mars inre, för ingen vet vad som döljer sig under planetens dammiga yta. Men nu sänder Nasa iväg InSight mot Mars. Med sig har farkosten en borr som för första...

Forskarna har hittat lögnens gömställe

Nu blir det svårare för brottslingar att undslippa fängelsestraff. Med nya avancerade hjärnskanningar kan forskarna skilja lögn från sanning. Även minnen kan kontrolleras – och avslöja ett falskt alibi.

Den legendariska Nefertiti gömmer sig mitt framför ögonen på arkeologerna: Drottningen bakom lönndörren

Det bränns i kurragömmaleken med en av ­världens mest kända historiska gestalter. En egyptolog hävdar att Nefertitis grav döljer sig på en plats som besökts av tusentals personer.

Elektriska flygplan intar luften

Res till USA i ett batteridrivet trafikflyg. Det känns som en avlägsen tanke, men ett litet elektriskt plan har redan lyft och nya batterityper kan förverkliga drömmen år 2050.

Laserkanon ska slå ut livsfarligt rymdskrot

Tusentals övergivna skruvar och raketdelar. Rymdskrot far runt med extremt hög fart i rymden och är till fara för astronauter och satelliter. Därför vill forskarna utrusta ISS med ett supervapen som skjuter ned skrotet.

Flygplanen gör hål i molnen

Moln innehåller underkylda vattendroppar, det vill säga vatten som har kylts ned till under fryspunkten utan att frysa till is. När ett flygplan passerar genom molnen kyls luften runt vingarna med upp till 20 °C, och det får de underkylda...

Astronauter ska bo i igloor

De första astronauterna som flyttar till Mars ska bo i en ljus och grön miljö under ett 3D-printat skal av is.

Airbusplan "gör" 5500 km/h

Flygplanstillverkaren Airbus ska minska restiden från Tokyo till Los Angeles med åtta timmar med hjälp av ett nytt överljudsplan som flyger utan överljudsbangar.

Forskare färglägger rädsla för beröring

Främlingar får inte röra mäns fötter. En internationell forskargrupp har kartlagt vem som får röra oss och var.

Glupsk val dammsuger havet efter sardiner

Varje vinter simmar miljarder sardiner förbi Sydafrikas kust. I kölvattnet finns delfiner, hajar och andra rovdjur. Brydes fenval har i jämförelse med konkurrenterna ett något mer radikalt tillvägagångssätt. Det 50 ton tunga djuret kastar sig in i...

Hav i siffror

71 procent av jordens yta är täckt av hav. Hälften av allt syre vi andas in har skapats i dessa stora vattenmassor.

Rysk ostkonsult lägger kemisk patiens

Dmitrij Mendelejev ska ut på landet och tala inför en samling ryska ostmakare. Men han ställer in och utvecklar i stället det periodiska systemet – med hjälp av inbjudningskortet och en kortlek.

Hur stark kyla kan en människa överleva?

Även om en människa är helt inpackad i termokläder finns det väl en nedre gräns för vad vår kropp klarar – särskilt lungorna? Kan temperaturen sjunka så lågt att lungorna fryser till is?

Varför liknar san inte andra afrikaner?

Bushmän har mycket ljusare hud än andra afrikaner. Hur kan det komma sig?

Vilda djur

Varför flyger murseglaren hela tiden?

Stämmer det verkligen att Alaska är översållat med vattenfyllda meteoritkratrar?

Jag har på Google Maps upptäckt en massa runda kratrar i norra Ryssland och Alaska. Härrör de från meteoritnedslag?

Vad är det?

Under den tidiga våren lägger grodhonor tusentals små, slemmiga, svarta ägg.