#5 2014

Katastrofen upprepar sig

År 79 förintade Vesuvius städerna Pompeji och Herculaneum och dödade tusentals...

Katastrof på 250 meters djup

Två erfarna dykare beger sig år 2005 mot bottnen i ett av jordens djupaste hål för att bärga liket av en dykare, som omkommit i hålet några år tidigare. Deras räddningsaktion utvecklas till en dramatisk kamp för överlevnad i djupets mörker.

Ökendjur trotsar extremerna

Vattnet sugs genom huden, solljuset reflekteras av en silverglänsande bakkropp och bytet fångas i nattens totala mörker. För att klara livet i öknens glödheta sand måste djuren använda sig av alla knep.

Resa till Europa

Finns livet bara på jorden, eller har det uppstått på fler ställen? Lösningen på en av vetenskapens största gåtor gömmer sig kanske under den tjocka isen på Jupiters måne Europa. Nu vill NASA-forskare skicka dit en sond för att gräva fram svaret.

Kött gav oss långt liv

Ett omfattande detektivarbete har omsider löst gåtan med varför...

Skinande rente utan att lyfta ett finger

Om några år kan vi sitta i soffan, medan avancerad teknik skrubbar och skurar åt oss. I en tävling ...

Slut med oändlighet

Professor Doron Zeilberger har lagt en bomb under matematiken: han vill avskaffa oändligheten. Zeilberger har även ett bra förslag på vad som händer, om man försöker lägga 1 till det största möjliga talet.

Farväl till sjösjukan

Norska forskare har utvecklat ett luxuöst försörjningsfartyg, som kan ligga stilla i storm. Med en sensorstyrd vattentank, speciella propellrar och en unik skrovkonstruktion skall det nu vara slut med fartyg som rullar vilt.

Flygödla testad i vindtunnel

Microraptorn svävade mellan träd med hjälp av lemmar och svans som vingar.

Nu skall turister ut i rymden i ballong

Kapsel tar passagerare upp till 30 kilometers höjd.

Kristalldetektor skall avslöja spökpartikel

Cirka 1 400 meter under det italienska berget Gran...

Huden i siffror

Huden är människans största organ. Vi bär alla runt på omkring två kvadratmeter hud, som väger ända upp till tio kilo om de djupare hudlagren räknas med.

Har vi fått fler nyckelpigor?

Antalet så kallade harlekinnyckelpigor sägs ha exploderat. Är det sant?

Hur mäter man planeters temperatur?

I dag känner vi till temperaturen för alla solsystemets planeter. Hur har merna egentligen mätt den?